söndag 11 januari 2009

Straying all over

oj, nu var det ett tag sen man skrev. Har inte riktigt haft tid och tillgång till Internet så mycket här i Kiwilandet. Sist var för någradagar sedan, men då satt jag vid jordens trögaste dator, och allt bara tog såååån tid så jag fick ge upp att försöka gå in och blogga också.

Men nu ska jag skriva lite (åven att jag är rätt trött)

Vi köpte oss ett buss pass med ett företag som heter Stray, som kör resor över hela Nya Zeeland. Vi ville ju göra så mycket som möjligt på vår tid här så vi tog hela paketet med alla rutter! Kostade ju en slant, men jag tror i slutändan att det var värt det. Finns några andra företag som kör sånt också, men vi fick höra att stray var den bästa, så så blev det!

Först åkte vi norr om Auckland, till det som kallas Bay of Islands. Där blev det boende i den lilla mysiga byn Paihia, varpå vi hittade på massa saker. Det blev först en tur upp till Cape Reinga, den nordligaste spetsen på Norra ön. Där körde vi på 90 mile beach, skithäftigt. Den är närmare 90 km lång, med bara hårt packad sand... lite sandboarding på dynerna och sen ut till fyren där tasmanska havet (?) och stilla havet möts.
Vi var också ute på en båt som heter The Rock, en ombygd transport båt som ser ut som en stor bred husbåt. Där blev det lite fiske, nattkajak bland självlysande alger, snorkling och massa annat trevligt. Vi var ute över natten och spenderade 22 timmar på båten. Underbart!

Tillbaka till Auckland för att sen åka söderöver, först till Hahei, och sen till Raglan där vi är nu.
I Hahei gjorde vi en nattutflykt till Hot Water Beach, en strand där det rinner varmt vatten som tränger upp ur sanden på vissa ställen. Så man kan gräva sig en pool och sitta o njuta i. Men det var riktigt skållhett här och var!

Nu är vi som sagt i Raglan, där jag och Li stannar några dagar för att lära oss surfa. Vi var ute idag på en 3 timmarskurs och imorron och dagen efter ska vi bara låna grejer och surfa själva. Skit skoj men sjukt klurigt!

Vi möter massa kul folk hela tiden på bussarna och det ändras hela tiden beroende på om man stannar, och folk hoppar av och på, kan varmt rekommenderas för framtida NZ resenärer!

Nu är jag sjukt trött, dags att avsluta, så jag orkar gå upp imorron och surfa!

Inga kommentarer: